2.3.3. Stratejik Yönetim
2.3.3.1. Genel Açıklamalar
Gelişen ve büyük çaplı işletmeler yeni arayışlar içinde
sürekli kendilerini yenileyecek bir yönetime ihtiyaç göstermektedirler.
Günümüzde klasik yönetim kuramlarının yetersiz kalması işletmeleri yetersiz
kalan kuramları geliştirmeye ve günümüz koşullarına uygun bir yönetim biçimi
uygulamaya yöneltmiştir."Dünyadaki ekonomik konjonktürün ve teknolojik
gelişmelerin etkisiyle yapısal değişim sonucu 1980'li yıllarda temeli işletme
politikası ve uzun vadeli planlama olan stratejik yönetim süreci geliştirilmiştir"[1].
Stratejik yönetim yaklaşımı sistem yaklaşımı ve
durumsallık yaklaşımının birlikte uygulanması sonucu ortaya çıkmıştır. Diğer
bir ifade ile bu yaklaşımda hem sistem yaklaşımı ile konuyu inceler hem de bir
durumsallık yaklaşımı hakimi olduğunu görebiliriz. Temelde stratejik yönetim
işletmelerde bir devrim niteliğinde olan hızlı ve köklü değişimler yönetimde
farklı bir anlayışın ortaya çıkmasına neden olmuştur. İşletmenin çevresinin
sürekli değişmesi, çevredeki bağımlılığın ve belirsizliğin artması yönetimin bu
değişmelerle başa çıkabilmesi stratejik yönetimi zorunlu kılmıştır.
Stratejik yönetim işletmenin hızla değişen iç ve dış
koşullar karşısında başarılı olması ve varlığını sürdürebilmesi için;
-
Amaç-strateji ve kaynakların belirlenmesi ve
bunlar arasında uyumun sağlanması,
-
Yönetime iç ve dış analizler yapma becerisini
kazandırarak mevcut kaynaklar ile çevrede oluşan fırsatların elde edilmesi için
en iyi bileşimi sağlayacak stratejilerin seçimi ve uygulama olanağını sağlar,
-
Sonuçların işletme açısından amaçlara
uygunluğunun değerlendirilmesi gibi zaman ve kavram bakımından birbirini
tamamlayan süreçtir.
Günümüze gelene kadar alışılmış yönetim biçimleri daha çok
işletmenin iç çevresine yönelikti ve amaç işletmenin sahip olduğu kaynaklardan
maksimum yararlanma diğer bir ifade ile verimliliği en üst düzeye çıkarmaktı.
Çevrenin uzun süre aynı kalması ya da yavaş yavaş değişmesi bu biçim
yönetimlerin başarılı olmasına olanak sağlamakta idi. "Günümüzde ise
çevrenin devamlı olarak değişmesi ve değişikliklerin çok hızlı olması
işletmeleri yönetim biçimlerini değiştirmeye yöneltmiştir"[2].
Şekil 13 İşletme Çevre Etkilenmesi
İşletmelerin başarılı olması ve varlıklarını
sürdürebilmeleri çevredeki değişikliklerden yararlanma ve en az etkilenme,
çevreye uyum sağlamak stratejik yönetimin konusudur.
2.3.3.2. Stratejik Yönetimin Tanımı
Stratejik yönetim kavramı üzerinde değişik tanımlar
yapılmıştır. "Stratejik yönetim, örgütü bir bütün olarak çevresi ile
uyumlu halde tutan sürekli ve kendini tekrarlayan bir süreçtir"[3].
Bu tanım sistem ve durumsallık yaklaşımını birlikte ele alan bir yaklaşım
olduğunu ortaya koymaktadır.
İşletme yöneticileri günümüzde işletmelerini
sosyo-ekonomik çevrenin ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde yönetirler.
Çevrenin belirsizliği ve geleceği belirleme oldukça zor bir faaliyettir.
Gelecekle ilgili seçenekler ve alınacak kararların iyileştirilmesi ancak
stratejik yönetim ile olasıdır. Bu açıdan işletmenin başarılı olması ve
devamlılığının sağlanması yöneticileri işletmelerini bir bütün olarak görme ve
bütünü meydana getiren departmanlar arasında gerekli uyumu gerçekleştirmeleri
amaç, kaynak uyumunu sağlamalarına bağlıdır. "İşletmeyi bir bütün olarak
görmeleri, bu bütünü meydana getiren bölümler arasında uyumu iyi yapmaları ve
izleyecekleri yolları bilinçli seçmeleri gerekir"[4]4. İşletme ile çevresi arasında uyum sağlamak
stratejik yönetimin en temel amacıdır. "Stratejik yönetim, tepe yönetim
kademesinin uzun dönemde yönünü belirleyen ve organizasyonun performansını
sağlayan stratejileri formüle eden, doğru uygulayan ve sürekli değerlendiren
süreçtir"[5]. Bu
tanım ise uzun dönemde işletmenin yönünün belirlenmesi ve sürekli
değerlendirmeyi ön plana alan bir yönetim biçimi olduğunu ortaya koymaktadır.
Bu tanımı destekleyen bir tanım ise; "Stratejik yönetim işletme ve çevresi
arasındaki ilişkisini yönetirken, işletme misyonunu gözeten bir süreçtir"[6].
İşletmenin genel amaçları olarak tanımlanan misyonun ve hedeflerin uzun süre
için belirlenmesi gerekir. Misyon ve hedeflere uygun stratejilerin belirlenmesi
yönetimin başarısı için önemlidir. Misyonlar, hedefler ve stratejiler
belirlendikten sonra stratejilerin uygulanması aşamasına geçilir. Uygulama
aşamasında temel amaç, uygun kaynak tahsisi yapılarak amaçlara ulaşmaktır.
Stratejik yönetimi aşağıdaki gibi özetlemek mümkündür.
-
Sürekli değişen çevreyi yakından izlemek,
-
Çevrede oluşan fırsat ve tehlikelerin neler
olduğunu ortaya koymak,
-
İşletmenin güçlü ve zayıf yönlerini ortaya
koymak,
-
Misyon ve amaçları belirlemek,
-
Alternatif stratejiler geliştirmek,
-
En uygun stratejiyi seçmek,
-
Uygun strateji ile amacı elde etmek için
ayrıntılı planlar yapmak,
-
Seçilen uygun stratejinin uygulanabilmesi için
uygun organizasyon yapısının kurulması ve işletilmesi
-
Elde edilen sonuçların değerlendirilmesi.
2.3.3.3. Stratejik Yönetimin Önemi ve Yararları
Çeşitli yazarlar tarafından önemi vurgulanmıştır.
Bunlardan en önemlileri:
-
Stratejik yönetim, işletmenin gelecekteki
tehlike ve fırsatlarının görülmesine yardımcı olur. "Strateji işletmenin
geleceği ya da gelecekteki iş ile ilgilidir"[7].
Stratejik yönetim geniş bir bakış açısı sağlamaktadır. Yönetim hem bugüne hem
de geleceğe önem verir.
-
"Stratejik yönetim, işletmenin geleceği
için amaçları ve stratejileri açıkça hazırlar"[8].
Stratejik yönetim ile gelecekteki amaçların hangi stratejiler ile
gerçekleştirileceğini bugünden tespit etmek olasıdır.
-
İşletmelerde stratejik yönetim sürecinin
geliştirilmesi, işletmenin başarılı olma olasılığını yükseltir. Stratejik
yönetim belirli bir düşünce biçimi, disiplin ve değişimlere ayak uydurabilecek
birçok teknik öngörür. Yönetim tamamıyla geleceği tahmin etmeye, yanıt vermeye
ve kendi geleceğini etkilemeye hazırlıklıdır. Gelecekteki değişimler ve değişim
hızı ne olursa olsun işletme, bunları karşılayacak güçte olup bunlardan olumsuz
etkilenmeyecektir.
-
"Yönetimin farklı kademelerinde bağlılık
ilişkisini artırmakta, iyi kararlar almayı teşvik etmekte ve kararlara karşı
direnci azaltmaktadır"[9].
Stratejik yönetim amaca yönelik bütün eylemleri harekete geçirir. Birlikte
operasyonlarda karar vermeyi yönlendirmek üzere bir çatı oluşturur. Zorluklarla
karşılaşılan dönemlerde, işletmeyi bir bütün halinde ilerleme yönünde motive
eder.
-
"Stratejik yönetim uygulayan işletmelerde
kaynaklar verimli ve etkin kullanılır"[10].
Stratejik yönetimi uygulamayan işletmeler genellikle büyük ölçüde işletmenin iç
verimliliğine yönelirler. Sorun çıktığında da sorunların çözülmesine
çalışırlar. Bu yaklaşım ile işletmeler sahip oldukları kaynakları ve becerileri
ön plana alırlar ve bunların ne ölçüde verimli kullanıldığını araştırır.
Stratejik yönetimi uygulayan işletmelerde ise ;sorunların çıkmadan önlenmesi
için gerekli çalışmalar yapılır. Ayrıca işletmenin gerçekleştirmek istediği
amaçlardan yola çıkılır ve bu amaçların gerçekleştirilmesi için ne gibi kaynaklara
ihtiyaç duyulduğunu, bunlardan nasıl yararlanılacağını araştırır. Amaca göre
kaynak belirlenir.
-
Stratejik yönetim analiz ve problem çözmede
yaklaşımlar öngörür. Yöneticilere kantitatif ve analitik düşünme olanağı
sağlar. Güçlükleri yenmek ve rekabetin etkisini yumuşatabilmek için en etkili
yöntem arayışını içerir.
Özetle stratejik yönetim,hızla değişen bir çevrede
karşılaşılabilecek olası sorunları ve işletmenin karşısına çıkabilecek
fırsatları tahmin etmekte en etkili ve emin yoldur. Stratejik yönetimin en
büyük faydası, geleceğe stratejik açıdan bakmaktır.
2.3.3.4. Stratejik Yönetimin Özellikleri
Stratejik yönetim, hem genel yönetimin özelliklerini hem
de kendine has bazı esasları kapsar. "Stratejik yönetimi diğer
yönetimlerden ayırt etmeye yarayan bazı özellikler şunlardır"[11]:
-
Stratejik yönetim, tepe yönetiminin bir
fonksiyonudur. İşletmenin geleceğinin belirlenmesi, amaç ve kaynak uyumunun
sağlanması tepe yönetiminin yerine getirmesi gereken bir fonksiyondur.
-
Stratejik yönetim, işletmenin geleceğine yönelik
olup, işletmenin uzun vadedeki amaçları ile ilgilidir.
-
"Stratejik yönetim, işletmeyi açık sistem
olarak görür"[12].
Durumsallık yaklaşımında görüldüğü üzere işletme çevresinden bilgi, enerji,
hammadde ve malzeme alır, sonra bunları çevreye mal ve hizmet olarak verir.
-
Stratejik yönetim, işletmeyi bir sistem
yaklaşımı anlayışı ile ele alır. Sistem yaklaşımı, amacı olan bir bütün ve bütünü
meydana getiren parçalar (alt sistemler) arasındaki ilişkilerin incelenmesi
olarak tanımlanır. Stratejik yönetim bir bütün olarak işletmeyle ilgilenmesi
yanında onu meydana getiren parçalarla da ilgilenir.
-
Stratejik yönetim, işletmenin amaçlarıyla menfaatlerini
bir bütünlük içersinde ele alır.
-
Stratejik yönetim, işletmenin bütün
kademelerinin birlikte hareketine olanak sağlar.
-
Stratejik yönetim, işletmenin sahip olduğu
kaynakların en etkili dağılımıyla ilgilidir. Amaç ne ise kaynaklar ona göre
seçilir.
-
Karar verme ve sorun çözmede kullandığı bilgiler
farklıdır.
2.3.3.5. Stratejik Yönetimin Temel Kavramları
Stratejik yönetimle birlikte bazı kavramlar da
yöneticilikte kullanılmaya başlanmıştır. "Son yıllarda konu üzerinde
önemle durulmasına rağmen, stratejik yönetimle ilgili kavramların tanımı
üzerinde henüz genel bir fikir birliği yoktur"[13].
Çeşitli yazarların kullandığı stratejik yönetimle ilgili temel kavramlar
aşağıdaki gibidir.
2.3.3.5.1. Vizyon
Bir örgüt vizyonu, " en basit şekliyle,tüm
çalışanların paylaştığı örgütün geleceğine ait bir resim demektir"[14].
Stratejik yönetim, değişen çevreye gelecekte işletmenin ne şekilde uyum
sağlayacağını belirleyen bir süreçtir. Bu yaklaşımla işletmenin başarılı olması
değişen koşullar gelişmeler ve rakipler karşısında bir bütün olarak işletmenin
bu günden gelecekteki görünümünün tasarlanması ve bunun işletme çalışanlarınca
benimsenmesi vizyon olarak ifade edilir. Başarılı yöneticiler bu günden
işletmelerinin gelecekte nasıl bir görüntüye sahip olacağını bilmek isterler.
İşletmeye vizyon verecek olan tepe yönetim kademesidir.
"Vizyon, bir işletmenin değerlerini, içinde bulunduğu
durumu, ulaşmak istediği hedefleri belirleyen ve çalışanları ortak bir amaç
etrafında bütünleştirerek, işletmeyi arzulanan geleceğe doğru yönlendiren bir
süreçtir"[15].
Tanımlarda ortak yönler vizyonun gelecekle ilgili
olduğudur. Geleceği iyi tahmin etmek ve belirlemek, buna göre amaç ve
stratejileri uygulamak geleceği yorumlamaya bağlıdır.
2.3.3.5.2. Misyon
En genel amaçdır. "Misyon işletmenin niçin var
olduğunun ana hatlarıyla ifade edilmesidir"[16].
Diğer bir ifade ile misyon, bir işletmenin var olma nedenidir. Misyon
ifadeleri, "kimler için, neden varlığını devam ettirmektir", sorusuna
cevap vermekte, dolayısıyla işletmenin hangi endüstride ve hangi iş kolunda yer
aldığına açıklık getirmektedir.
Bir işletmenin misyon ifadeleri[17],
-
İşletmenin ismi,
-
Sloganı,
-
Değerleri,
-
Kültürü,
-
İçsel ve sosyal faaliyetleri şeklinde
sıralanabilir
Vizyon ile misyon arasındaki en önemli fark, vizyonun
işletmenin gelecekte arzulanan pozisyonunu ettiği durumunu gösterir. Misyon
ise, halen içinde bulunduğu konumu göstermesidir.
Amaç işletmenin hangi yönde gideceğini gösterir.
"Amaçlar yönetime hangi yöne gideceğini gösteren, işletmenin ulaşmak ve
gerçekleştirmek istediği sonuçlardır"[18].
İşletmeler toplum ihtiyaçları tarafından yaratılır, varlıklarını
sürdürebilmeleri bu ihtiyaçlara cevap verebilmelerine ve toplumun desteğine
bağlıdır. "Amaçlar ortadan kalktığı zaman onlara erişmek için bir araç
rolünü oynayan işletmeler de kendiliğinden ortadan kalkar"[19].
Dolayısıyla amaç tespit etme,işletme faaliyetlerini ve hatta varoluşlarının
nedenini oluşturur. Amaçlar ekonomik olabileceği gibi sosyal ve bireysel
olabilir. İşletmeler amaçlarını gerçekleştirmek üzere kurulur. Amaçlarla literatürde
karıştırılan diğer bir ifade ise hedefdir. "Hedefler işletmenin belirli
bir takım faaliyetlerini gerçekleştirerek ulaşmak istedikleri durumlardır"[20].
Hedefler neyin, ne zaman ve ne miktarda yapılacağını göstermektedir.
"İşletmenin amaçları ve hedefleri ile misyonu arasında yakın bir ilişki
vardır. İşletmenin hedefleri amaçlardan, amaçlar ise misyonundan
türetilir"[21].
Hedefler ölçülebilir amaçlardır. Amaçların, bazen soyut olarak ifade
edilebilmelerine karşın hedefler kesinlikle sayısal ifade edilmelidirler.
2.3.3.5.3. Strateji
Strateji, Yunan dilinde general anlamına gelmekte olan
strategia kelimesinden gelmekte olup, generalin askeri bilgi ve harp yönetme
sanatını belirtmek için kullanılır. "Strateji kelimesi işletme ve yönetim
alanında yirminci yüzyılın ikinci yarısında kullanılmaya başlanmıştır"[22].
Önceleri mikro ekonomik anlamda kullanılmış ve matematiksel olarak
programlanabilen, en uygun seçimleri sağlayan bir araç olarak tanımlanmıştır.
Stratejinin çeşitli yazarlar tarafından yapılan
tanımlarına bir göz atacak olursak değişik ifadeler olduğu görülecektir.
Chandler'e göre strateji; "İşletmenin uzun dönemli
amaç ve hedeflerinin belirlenmesi, bu amaç ve hedeflere ulaşmak için gerekli
kaynak tahsisi yapılarak kaynakların kullanımında kabul edilen yollardır"[23].
Günümüzde ise strateji kavramı, tepe yönetim kademesinin görevlerini
kolaylaştırıcı ve açıklayıcı önemli bir yardımcı araç olarak geliştirilerek
stratejik yönetim sürecinin temel konusunu oluşturmaktadır. Strateji işletme
ile çevresi arasındaki ilişkinin analiz edilerek işletmenin yönünün ve buna
yönelik davranış biçimlerinin belirlenmesi ve hedeflere ulaşabilmek için
gerekli kaynakların sağlanmasıdır. İyi stratejiler başarı getirirken kötü
stratejiler bir süre sonra işletmelerin yok olmalarına neden olmaktadır.
"Strateji, işletmenin çevre ve rekabet koşulları içinde belirli amaçlarına
erişmesinde benimsenmiş ana fikir veya kavramlar olarak tanımlanabilir"[24].
Yukarıdaki tanımlamalara benzer birçok tanım yapılabilir.
Strateji ile ilgili bütün tanımlarda ortak olan konular;
-
İşletmenin misyon ve hedeflerinin başarılması
için,
-
Kaynak kullanımını en uygun gerçekleştirecek
alternatiflerin seçilmesi ve,
-
Geleceğe yönelik uzun dönemli esnek genel
planlardır.
Strateji, tepe yönetim kademesinde geliştirilir ve bu kademe
düzeyindeki kararlarla ilgilidir. Strateji süreklilik arz eden bir işlem
niteliğinde olmasına karşın, karar zamanlaması, karşılaşılabilecek krizlere ve
yeni oluşacak fikirlere bağlı olarak düzensizdir. Stratejide dinamizm söz
konusudur. Strateji belirleme bilgi birikimini gerektirir. Çevrede oluşan
problemlerin belirsizliğine karşın, seçilen ve uygulanan strateji açık bir
biçimde izlenebilir. İşletmeler organik bir yapıya sahiptirler. Bu yüzden
sürekli içi ve dış güçlerle uğraşmaktadırlar. Değişimlerin hızı ve boyutları
akıl almaz düzeylere ulaşmaktadır. Bu durum tepe yönetimine sürekli baskı
yapmaktadır. Tepe yönetim kademesindeki yöneticilerin olayları ve değişimleri
iyi takip edip geleceği iyi belirlemeleri gerekir. Stratejik yönetim bilinmeyen
gelecekte yöneticilere yardımcı olur ve onların karşılarına çıkabilecek
olaylarla baş edebilme olanağını sağlar. Stratejik yönetimin bir elemanı olan
stratejide amaç ve hedeflerin belirlenmesi ile ilgilidir. Stratejiler gelecekte
karşılaşılabilecek tehlikeleri ve çıkabilecek fırsatları kapsamaktadır.
İşletmeler stratejilerini amaç ve hedeflerine uygun olarak
seçmişlerse; bu stratejileri;
-
İşletmenin faaliyetlerinin boyutlarının
belirlenmesini sağlanmakta,
-
Faaliyetlerini genişleterek büyürken izleyeceği
yolları önermekte,
-
En iyi fırsatlara doğru yönlendirecek kararların
oluşmasına olanak vermektedir.
2.3.3.5.4. Taktik
Yönetim literatüründe taktik konusunda fazla bilgi
olmamasına rağmen taktik stratejik yönetim sürecinde fazla kullanılan bir
kavramdır. Taktik işletmenin sahip olduğu kaynaklarını en etkili ve verimli
kullanabilmesi, amaçlarıyla uyumlu olması için "değişen duruma uygun
olarak alınan kısa dönemli kararlardır"[25].
Stratejik planlama uzun dönemi kapsar. Bu plandaki genel hareket tarzları
strateji olarak ifade edilir. Karşılaşılan herhangi bir durum nedeniyle
stratejinin alt stratejisi olan taktikler uygulamaya konur. Stratejiler uzun
taktikler ise daha kısa vadeli uygulamalardır.
Strateji ile taktik arasındaki ilişki aşağıdaki gibi
açıklanabilir[26].
-
Taktikler, stratejinin gerçekleşmesine olanak
sağlayan yardımcı ayrıntılar ve formüllerdir.
-
Taktikler orta ve alt yönetim kademelerinde
geliştirilip yürütülmesine karşın stratejiler üst yönetim kademesince
belirlenir.
-
Stratejiler uzun dönemli, taktikler ise kısa dönemlidir.
-
Stratejilerde sonuçlar belirsiz taktiklerde ise
sonuçları bellidir.
-
Stratejiler kapsamlı ve genel ifadelerdir.
Taktikler ise büyük ölçüde ayrıntılardan oluşur.
2.3.3.5.5. Politika
"Politika, davranış ve faaliyetlerin yerine
getirilmesinde yol gösteren genel davranış planıdır"[27].
Politikalar işletmenin hangi sınırlar içinde hareket edeceğini diğer bir ifade
ile yapılacak işlerin çerçevesini ve kararların alınacağı çevreyi belirler.
"Politikalar işletme içindeki grupların amaçlarını belirli faaliyet
merkezlerinde toplamaya yardımcı olurlar"[28].
Politika yöneticilere karar vermelerinde yol gösterir.
"Politikalar, işletme içinde yönetimin her kademesinde vardır.
İşletmelerin politikalarını çeşitli kıstaslara göre sınıflandırmak mümkündür.
Oluş biçimine göre politikalar, orijinal politikalar,
empoze edilmiş politikalar, temyiz edilmiş politikalar ve kollektif politikalar
olmak üzere dört grupta toplanabilir. Herhangi bir kademenin serbest isteği
veya iradesi doğrultusunda belirlenen politika o kademe için orijinal politika
diye tanımlanır. "Bir organ başka bir organ veya organlar tarafından
meydana getirilmiş bir politikayı uygulamak durumunda olduğunda bu politika bu
organ için empoze edilmiş bir politikadır"[29].
Örneğin tepe yönetim kademesinin belirlediği bir politika tepe yönetim kademesi
için orijinal politika olurken, orta yönetim ve alt yönetim kademesi için bu
politika uygulamak durumunda oldukları için empoze edilmiş politika olarak
kabul edilecektir. "Üst kademenin yorum ve kararı sonucunda oluşan ilke ve
yöntemler temyiz edilmiş politika ismini taşır"[30].
Örneğin bazı politikaların uygulanmasında o politikaları uygulayacak kademe,
uygulamada bazı konuların açıklanmasını veya uygulama biçimini bir üst
kademeden isteyebilirler. İşte üst kademenin yorum ve uygulayış biçimi
belirterek uygulanmasını istediği politikalar temyiz edilmiş politikalardır.
Kollektif politikalar ise, "Birden fazla organın serbest isteğiyle bir
araya gelip beraberce ve ortaklaşa belirledikleri politikalardır"[31].
Örneğim toplu sözleşmeler de işveren ve işçi sendikalarının bir araya gelerek
çalışma koşullarını düzenlemeleri gibi. İşletme faaliyetlerine göre
politikalar, üretim politikası,pazarlama politikası, personel politikası,
finansman politikası, AR-GE politikası vb. şeklide sıralanabilir.
Politikaları kullananların yönetim kademesindeki yerlerine
göre; temel politikalar tepe yönetim kademesince, genel politikalar orta
yönetim kademsince, bölümlere ilişkin politikalar ise alt yönetim kademesince
kullanılır.
İlgili oldukları yönetim fonksiyonlarına göre ise
politikalar;
-
Planlama politikaları,
-
Örgütleme politikaları,
-
Yöneltme (emir-komuta) politikaları,
-
Yönetici yetiştirme politikaları,
-
Kontrol politikaları olarak ayrılır.
Politikalar işletmenin amaçlarına dayandırılmalı, açık,
basit, kesin ve anlaşılır biçimde ifade edilmelidir. Politikalar kişisel amaç
değil yönetimin yararlandığı araçlardır. Bu nedenle politikalar işletmeye
dinamizm kazandırır, işbirliğini teşvik eder, koordinasyonu kolaylaştırır.
"Yönetsel faaliyetlerin kalitesini belirlemede bir ölçek meydana
getirebilirler[32].
Tablo 4 Stratejik yönetim ile fonksiyonel yönetimin karşılaştırılması
|
Fonksiyonel Yönetim
|
Stratejik Yönetim
|
Odak noktası
|
Amaçlara bağlı hedeflerin gerçekleştirilmesi ve
günlük problemlerin çözümü
|
Uzun dönemli yaşama ve gelişme problemleri ve yeni
amaç ve stratejiler
|
Amaçları
|
Geçmiş tecrübelere dayalı bir düşünceyle uygun bir
karlılık
|
Geleceğe yönelik karlılık ve büyüme
|
Sınırlamaları
|
Mevcut kaynaklar ve çevre
|
Muhtemel kaynaklar ve çevre
|
Sonuçları
|
Etkinlik Verimlilik ve Denge
|
Büyüme, gelişme ve süreklilik
|
Bilgi kaynağı
|
İşletme birimlerine ait işlem ve kayıtlar, mevcut
şartlar
|
İşletme bölümler ve gelecekteki fırsat tahminleri
|
Veri yapısı
|
Çok sayıda olmayan bölüm verileri
|
Çok sayıda, değişik ve çok kaynaklı
|
Örgüt yapısı
|
Bürokratik, durgun
|
Yenilikçi ve esnek
|
Liderlik
|
Geleneksel, görev yönelimli
|
Değişmelerden etkilenir, açık
|
Problem
|
Acil kısa dönemli, somut, aşağı yukarı benzer
nitelikte
|
Teşhir edilebilir, uzun dönemli, soyut,
birbirinden farklı
|
Problem çözme
|
Tepki niteliğinde ve geçmiş tecrübelere dayanarak
|
Katılımcı, yeni çözüm yolları arayarak
|
Zaman, risk
|
Kısa vadeli, düşük risk
|
Uzun vadeli, yüksek risk
|
2.3.3.6. Stratejik Yönetim Süreci (Prosesi)
Stratejik yönetim süreci, işletmenin gelecek yönü ve
performansı hakkında stratejik kararlar vermek ve bu kararları uygulamaya
geçirmektir. Bu kararlar, işletmeyi mükemmel yapacak veya ayakta kalmasını
sağlayacak veya işletmeyi sonlayacaktır. Stratejik kararlar veren kişiler
stratejistlerdir. Stratejistlerin görevi, sürekli değişen bir çevrede,
işletmenin kaynaklarının en iyi kullanımı için stratejik kararlar
verebilmesidir. İşletmelerde kaynakların optimal kullanılması için stratejik
yönetim modeli kurulması ve geliştirilmesi gerekir. Özellikle çok kompleks
işletmeler, stratejik yönetim için stratejik işletme ünitesi bölünmektedir.
İşletmelerde stratejik yönetim süreci, her bir işletme ünitesi için ayrı bir
stratejik yönetim modeline dinamiklik kazandırarak sağlanır.
Stratejik yönetim modeli her stratejik işletme ünitesi
için ayrı kurulmalı ve çalışmalar buna göre yapılmalıdır. Stratejik yönetim
modeli temel iki safhadan oluşur:
1.
Stratejik planlama
2.
Stratejik uygulama
Stratejik Planlama
Safhaları
1.
İşletmenin temel misyon ifadeleri ve stratejilerin
belirlenmesi
2.
İşletmenin içsel ve dışsal temel çevre analizinin
yapılması
3.
Uzun, orta ve kısa dönemli hedeflerin belirlenmesi
4.
Alternatif stratejilerin açıklanması
5.
Misyon ve hedeflere uygun strateji seçiminin
yapılmasıdır.
Strateji Uygulama
Safhası
1.
Stratejiye uygun örgütsel yapının geliştirilmesi
2.
Fonksiyonel stratejilerin belirlenmesi, yöneticilerin
ve yönetilenlerin belirlenmesi, örgütsel liderlik ve motivasyon sisteminin
belirlenmesi, kaynak kullanımı için taktikler, programlar ve bütçelerin
yapılması
3.
Uygulama sonucunda stratejilerin değerlendirilmesi ve
kontrol sisteminin geliştirilmesidir.
|
|||
|
|||
Şekil 14 Stratejik Yönetim işleyişi
[1] William F. Glueck, Lawrance Jauch,
Business, Policy and Strategic Management, McGraw Hill Inc, New York 1986, s.2.
[2] Zeyyat Hatipoğlu, Özet
İşletme Politikası, İstanbul, 1999, s.27.
[3] Can, a.g.e., s.47.
[4] Sera Özbaşar, İşletme
Politikası, Ufuk Matbaası, İstanbul, 1986, S.8.
[5] Laslie W.Rue, Phylls G. Holland, Stratejik Management, McGraw Hill Inc,
New York 1986, S.5.
[6] Arthur Shaplin, Stratejik Management, McGraw Hill Inc,
New York 1985, S.5.
[7] Zeyyat Hatipoğlu, Temel Yönetim ve Organizasyon, Beta
Yayıncılık, İstanbul 1993, S.103.
[8] Glueck ve Jauuch, a.g.e, S.22.
[9] Rue ve Holland, a.g.e, s.8.
[10] Donald H.Harvey, Business Policy and Strategic Management,
Charles E. Merrill Publ. Company, Ohio 1982, S.20.
[11] James A. Stoner, Management, Prentice – Hall Inc., New
Jersey 1978, s.113.
[12] Glueck and Jauch, a.g.e, s.14.
[13] Ömer Dinç, Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Beşinci baskı, Beta
Yayınları, İstanbul 1998, s.5.
[14] Peter M.Senge, Beşinci Disiplin, Çev. Ayşegül İldeniz ve Ahmet Doğukan, Yapı Kredi
Yayınları, İstanbul 1997, s.227.
[15] Mina Özveren, Toplam Kalite Yönetimi Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Alfa Basım
Dağıtım, İstanbul 1997, s.58.
[16] Rue ve Holland, a.g.e, s.10.
[17] Rue ve Holland, a.g.e, s.229.
[18] Hatipoğlu, a.g.e., s.70.
[19] Erol Eren, İşletmelerde Stratejik Planlama, Fatih Yayınevi Matbaası, İstanbul
1979, s.80.
[20] Eren, a.g.e, s.79.
[21] Özveren, a.g.e, s.59.
[22] Dinçer, a.g.e, s.15.
[23] Alfred D.Chandler, Strategy and Structure, The Mıt Press,
Cambridge, Massachuttes 1962, s.13.
[24] Hasan Tekeli, Bütünleşik Pazarlamada Stratejik Planlama ve Denetim için bir Bileşik
Sistem Tasarımı, Basılmamış Doçentlik tezi, İ.Ü. İşletme Fakültesi,
İstanbul 1982, s.26.
[25] Thomas Kempner, A Handbook of Management, Penguin Books, Third Edition, Middlesex
1980, s.402.
[26] Michael H.Mescon, Micheal Albert,
Franklin Khedovri, Management, Harper
Row Publishing Inc., New York 1985, s.584.
[27] Kemal Tosun, İşletme Yönetimi, İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayını No 87, İstanbul
1987, s.211.
[28] Arthur Shaplin, Strategic Management, McGraw Hill Inc., New York 1985, s.24.
[29] Kemal Tosun, Yönetim ve İşletme Politikası, İ.Ü.İşletme Fakültesi Yayını No:232,
İstanbul 1990, s.27.
[30] a.g.e, s.27.
[31] a.g.e, s.27.
[32] a.g.e, s.28.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder