2.3.4. Amaçlara Göre Yönetim
2.3.4.1. İşletmenin Amaçları
İşletmelerin geleceğine yönelik faaliyetlerin
yönlendirilmesine yardımcı olan amaçlar işletmenin nereye veya hangi yönde
gideceğini gösterir. Bütün işletmeler yazılı olsun veya olmasın belirli amaçları
vardır.
Amaçlar; “Yönetimi yönlendiren, organizasyonun ulaşmak ve
gerçekleştirmek istediği sonuçlardır.”[1]
İşletmelerin amaçlarını kişiler ve kişilerin oluşturduğu
gruplar belirler. Bunun da nedeni; insanların maddi ve manevi değeri elde etmek
için uğraş içerisine girmeleridir. Dolayısıyla amaçlar “Maddesel yani parasal
değer de olabilir veya maddesel olmayan ve tinsel özellik ve nitelikte
olabilirler.”[2]
İşletmeler toplumda sosyal bir varlık olarak yaşayabilmeleri için tıpkı
insanlar gibi bir takım amaçlar peşinde koşarlar. İşletmelerin amaçları ortadan
kalktığında ona ulaşmak için araç rolü oynayan işletme ortadan kalkar.
İşletme bir amaçlar sistemidir. Kurucuların veya pay
sahiplerinin işletmeyi oluşturmak için kendilerince belirlenmiş amaçları, işletmede
yönetici olarak çalışanların ve diğer çalışanların amaçları gerçekleştirmek
için çalıştıkları, işletmenin ürettiği mal ve hizmetleri seçen tüketicilerin
amaçlarının oluşturduğu amaçlar sistemidir. ”İşletme birbiriyle çelişen, bir
takım amaçların dengelendiği genel amaçlar sistemidir.”[3]
İşletmenin amaçlarına tesir eden faktörler Şekil 15 de gösterilmiştir.[4]
2.3.4.2. Amaçların Özellikleri
Amaçlar işletme sahipleri veya yönetim kademelerinin
oluştuğu bir işletmede tepe yönetim kademesi tarafından belirlenir. Ancak
amaçları diğer bölümlerin veya işletme çalışanlarının benimsemesi ve başarıyla
gerçekleştirilmesine katılmalarının sağlanabilmesi için bu amaçların bazı
özelliklerinin olması gerekir.
Şekil 15 İşletmelerin Amaçlarına Etki
Eden Faktörler
2.3.4.2.1. Amaçlar Özgün Ve Anlaşılabilir Olmalıdır
Amaçlarla elde edilmek istenilen sonuçlar açık ve net
olmalıdır. Amaçlar açık ve seçik olursa bunları gerçekleştirecek olan
çalışanların anlamaları ve başarmaları kolay olacaktır. Amaçlar tanımlanırken
işletmenin hiyerarşik kademelerin ve bu kademede çalışanların anlayabileceği
ifadeler kullanılmalıdır. “Genel ve belirsiz bir şekilde tarif edilen amaçlar
beklenen sonuçlara ulaştıramazlar.”[5]
2.3.4.2.2. Amaçlar Ulaşılabilir (Başarılabilir) Olmalıdır
Amaçlar belirli bir zaman içinde gerçekleştirilebilecek
nitelikte olması yanında ne zor ne de kolay olmalıdır. İşletmenin maddi ve
beşeri faktörleri dikkate alınarak tespit edilmelidir. Başarılamayacak amaçlar
seçilmemeli aynı şekilde amaçlar çok da kolay başarılacak olmamalı. Amaçlar
işletmenin kaynakları ile uyumlu olmalıdır.
-
Amaç = Kaynaklar
-
Amaç > Kaynaklar
-
Amaç < Kaynaklar
Bir işletmede amacın gerçekleşmesi kaynakların uyumu ile
mümkündür. Birinci halde amaçlar gerçekleştirilir. Burada işletmecilik
açısından amacın daha az kaynaklarla gerçekleştirilmesi önemlidir. İleride
açıklanacağı üzere işletmecilikte rasyonellik ve değerleme kriterleri başlığı
altında incelenecek konularda bu önem ortaya koyulacaktır.
2.3.4.2.3. Amaçlar Kabul Edilebilir Olmalıdır
Amaçlar bunları gerçekleştirecek olanlar ile işletme
kurucuları ve pay sahipleri tarafından kabul edilmelidir. Şayet yöneticiler
amaçlar kabul edilebilir cinsten ise bunları üstlenir, sahip çıkar ve
başarabilirler. Kabul edilebilir amaçların tespiti ancak yöneticilerin ve
çalışanların ihtiyaç ve isteklerinin bilinmesi ve değerlendirilmesi sonucu
oluşur. Amaçlar ne kadar benimsenirse o kadar faydalı olur.
2.3.4.2.4. Amaçlar Güdüleyici (Motive Edici) Olmalıdır
Amaçlar amaçları gerçekleştirecek olan ilgilileri motive
etmelidir. Başarı ihtiyaçlarını tatmin etmek isteyenler motive edilmeli,
harekete geçirilmelidir. Harekete geçirme de motivasyon ile mümkündür.
2.3.4.2.5. Amaçlar Birbirleriyle Tutarlı Olmalıdır
Amaçlar birbirlerine uymalı veya birbirlerini
tamamlamalıdır. Amaçlar arasında uyum olmazsa amaçların gerçekleştirilmesi
mümkün olmaz.
İşletme içerisinde bir departmanın amacı diğer
departmanların amaçları ile uyumlu olmalıdır. Örneğin; pazar payını artırmayı
hedefleyen bir işletme üretim ve pazarlama departmanlarının amaçlarını uyumlu
şekilde koordine ederse pazar payını artırmak mümkün olur.
2.3.4.2.6. Amaçlar Ölçülebilir Olmalıdır
Amaçlar ölçülebilir, diğer bir ifade ile objektif ve
sayılarla ifade edilebilir olmalıdır. Ölçülebilir olması karşılaştırma olanağı
sağlar, belirlenen amacın ne derece gerçekleştirildiğinin tespit edilmesini
kolaylaştırır. Diğer yandan sayılarla ifade edilebilme özellikle kontrol
faaliyetleri için önemlidir.
2.3.4.2.7. Amaçların Fırsat Maliyeti Gözönüne Alınmalıdır [6]
İktisatçılar fırsat maliyetini “Bir şeyin seçilmesi
nedeniyle vazgeçilen en iyi alternatifin değeri”[7]olarak
tanımlarlar. Bu tanımı esas alarak işletmecilik ve amaçlar açısından fırsat
maliyeti dendiğinde yönetimin bir amacı seçmesi halinde diğer amaçların
sağlayacağı yarardan da vazgeçilecektir. Örneğin X amacı seçildiği takdirde Y
ve Z amacından vazgeçilmiş demektir. X amacının fırsat maliyeti Y veya Z
amacının sağlayacağı fayda değeridir. Bu değerin X amacının sağlayacağı
değerden daha düşük olması gerekir ki amaçların kabul edilmesi ve
başarılmasında etkinliği artsın.
2.3.4.3. Amaçların Fonksiyonları (İşlevleri)
Amaçları gerçekleştirirken amaçlarla birlikte bazı
işlevler de gerçekleştirilir.
Amaçlar; kaynakların seçiminde, programların
hazırlanmasında işletmenin yöneticilerine yol gösterici niteliklere ve
fonksiyonlara sahiptirler.
İşletme amaçlarının fonksiyonları aşağıdaki gibi
sıralanabilir.
-
İşletmenin
iç ve çevresini tanıma işlevi:
İşletme amaçları gerçekçi olarak tespit edilmesi
gerektiğinden işletmeler zayıf ve güçlü yönleri analize tabi tutarlar.
Güçlülük, işletmenin rakiplerine göre üstün olduğu yönleridir. Zayıflık ise
rakiplerinin işletmeye göre sağladığı üstünlükler olarak ifade edilir.
İşletmeler SWOT analizi yaparak kendilerini ve çevrelerini
tanıma olanağını sağlarlar.
Çalışanların
davranışlarının olumlu yön verme işlevi:
Kişisel amaçların işletme amaçlarına uyumlaştırılması, işletme
amaçlarının ön plana çıkarılmasını sağlar.
-
İşletmede faaliyetler arası koordinasyonun
kurulmasını sağlar.
-
İşletme başarılarının ölçülmesinde kriter
oluşturur.
-
Kararların alınmasında sınırlamalar getirir.
2.3.4.4. Amaçların Sınıflandırılması
İşletmelerin amaçları çeşitli yazarlara göre değişik
şekillerde ve değişik kriterler ele alınarak sınıflandırılmıştır.
Geleneksel ve çağdaş amaçlar.[9]
Thomas Adams’a göre “İşletme amaçları çok değişik
olabilir. En önemli kabul edilen amaçlar aşağıdaki gibi sıralanabilir.”[10]
-
Kar elde etme
-
Satış geliri sağlama
-
Sosyal sorumluluk
-
Varlığını idame ettirme ve büyüme
Erol Eren Ansoff'un da sınıflandırmasına sadık kalarak
"İşletmelerin iki temel amacı vardır. Bunlardan birincisi temel ekonomik
amaçlar, ikincisi ise sosyal amaçlardır.
Onal'a göre geleneksel amaçlar,
-
Kar elde etmek
-
Topluma hizmet
Çağdaş amaçlar ise;
-
Sosyal kar
-
Tüketiciye hizmet
-
İşletmenin yaşamını devamlı kılma.
Eren'e göre Temel ekonomik amaçlar,[11]
-
Karlılık
-
Büyüme
-
Güvenlik
-
Otonomi
“Ekonomik olmayan amaçlar işletmenin çevresi ile
ilgilidir."[12]
İşletmenin çevresi denilince aklımıza çıkar grupları gelir. Bunlar; sendikalar,
tüketiciler, devlet ve yerel yönetimler ve halktır.
Sınıflandırmalar incelendiğinde amaçlar değişik başlıklar
altında tasnif edilmiş içerikler incelendiğinde ise yakınlaşmalar veya değişik
isimlendirmeler olduğu gözlenmiştir.
Biz de işletmenin amaçlarını temel ekonomik amaçlar ve
ekonomik olmayan amaçlar diye iki ana başlık altında inceleyeceğiz.
2.3.4.4.1. Temel Ekonomik amaçlar
Karlılık, Büyüme, Güvenlik ve Otonomidir.
Karlılık
Bütün işletmelerin kar amacıyla kurulduğu, klasik
iktisatçılar tarafından ifade edilmektedir. Kar ve karlılık kavramları
kapitalizmin ilk dönemlerinden beri bilinmektedir.
İktisat dilinde basitçe kar, üretim sonucu yaratılan mal
ve hizmetlerin sağladığı hasılattan müteşebbise ayrılan pay olarak ifade
edilir. Müteşebbisi üretime iten husus kar motifidir. "Kapitalist bir
ekonomide üretim faktörlerinin en etkin kullanımını sağlayan kar
unsurudur."[13]
Kar bir işletmenin herhangi bir dönem içinde fiilen
satılan mal ve hizmetlerin satış tutarı ile bu mal ve hizmetlerin maliyet
bedeli arasındaki olumlu farktır.
Diğer bir tanım ise "Kar, bir hesap dönemi içinde
elde edilen hasılat ile, bu hasılatın elde edilmesi için harcanan kaynakların
yerine koyma bedelleri arasındaki olumlu farktır."[14]
İşletmecilik açısından kar ise; özvarlıkta meydana gelen
artış olarak tanımlanır.
Kar iki prensibe göre oluşur. Bunlardan birincisi
satışların maksimizasyonu, diğeri ise maliyetlerin minimizasyonudur. Satışların
maksimizasyonundan ifade edilmek istenilen, işletmenin satışlarını karlı
yaparak, satışlardan elde ettiği geliri (hasılatı) maksimum düzeye
çıkarmasıdır. Maliyetlerin minimizasyonu ile maliyetleri minimum düzeyde
tutulması anlatılmak istenmektedir.
Kar = Satış Gelirleri - Toplam Maliyetler
Bu denklemde fark olumlu ise kar, olumsuz ise zarar söz
konusudur. İşletmenin satış gelirlerini maksimuma çıkarabilmesi için yönetim en
karlı yolları araştırır, işletme faaliyetlerinin devamı da karlılığın sürekli
olmasına bağlıdır.
Karın işletmecilikte belirli fonksiyonları vardır. Bunlar:
-
Kar, işletmenin başarısını ölçmekte bir
kriterdir,
-
Kar, denetleme aracıdır,
-
Kar, müteşebbisi üretime iten motivasyon aracıdır.
-
İşletmenin devamlılığını sağlar.
Kar amacı gütmeyen işletmelerin varlığı da söz konusudur.
"Ancak geniş kapsamlı tanıma girmekle beraber, bunlar farklı yapıdadırlar
ve kar amacı gütmeyen örgütler kurum veya kuruluşlar olarak isimlendirilmeleri
belki daha yerinde olur."[15]
Büyüme
Büyüme hacim artışını veya sayısal bir artışı ifade eder.
Üretim ve satış miktarlarında artışın meydana gelmesi, büyüme işaretidir. Her
sayısal gelişme sonucunda kesin olarak bir büyümeden bahsedemeyiz. Büyümeden
bahsedebilmek için niteliksel gelişmeler de gereklidir.
" Niteliksel gelişmeler, işletmenin yapısını
oluşturan maddi ve beşeri faktörlerin nitelik itibarı ile daha
iyileştirilmesini, verimli hale getirilmesini gerektirir."[16]
İşletmeler açısından büyüme denildiği zaman sayısal ve
niteliksel gelişmeler akla gelmelidir.
Üretimi sayısal olarak artırırken üretilen mal ve
hizmetlerin niteliklerinin de artırılması gerekir.
Büyüme, daha geniş tüketici kitlesine hitap etmeyi
gerektirdiği için onların arzu ve ihtiyaçlarına daha uygun ürünler üretilmesi
ürün farklılaştırılması, ürün çeşitlendirilmesini gerektirir. Bunun yanında
işletmenin organizasyonunda bazı değişiklikler söz konusu olabilir. Her canlı
gibi işletmelerin de gelişerek (sayısal ve niteliksel) büyümeleri, tekamül etmeleri
kaçınılmazdır.
Güvenlik
İşletmeler sürekli değişen dinamik bir çevrede faaliyet
gösterirler. Bu nedenle risk kaçınılmazdır. Bu risk genellikle çevrenin
değişken olması ve geleceğin belirsizliğinden kaynaklanır. İşletmeler bu
riskleri dikkate alarak faaliyette bulunurlar. Bu durumda işletmeler iki tutum
takınabilir. "Bunlardan birincisi riskleri ortadan kaldırma veya dağıtma
tedbirleriyle defansif, ikincisi ise daha az risk taşıyan faaliyetleri bulma
olanaklarını sağlayan ofansif bir güvenlik araştırmaktan ibarettir."[17]
Otonomi
İşletmenin kurucularının ve sahiplerinin işletmede söz
sahibi olmaları mülkiyet hakkının kendilerine tanıdığı bir haktır. Bu kişiler
kuruluştan sonra bu hakkın ellerinden alınmasını istemezler. "Otonomi,
işletmenin geleceğine hakim olmayı gerektiren bir amaçtır."[18]
İşletmenin geleceğine hakim olma işletme sahipleri ve yöneticileri için söz
konusudur.
Bu amaç belirlendikten sonra işletmenin yönetim ve
faaliyetleri ile ilgili kararlarında serbestçe hareket etme özgürlüğü de elde
edilir. "Otonomiden söz edildiği zaman işletmenin yönetim özgürlüğü
anımsanmalıdır."[19]
2.3.4.4.2. İşletmenin Ekonomik Olmayan Amaçları
Genellikle işletmelerin temel amaçları ekonomiktir. Bunun
yanında birçok işletmelerde ekonomik olmayan bazı amaçlar ekonomik amaçların
bir ölçüde değişmesine neden olur. Ekonomik olmayan amaçlar sosyal amaçlar
olarak da adlandırılır. Bu amaçlar işletmenin içinden ve dış çevresinden gelen
baskılar sonucu oluşur. Ekonomik amaçlar sosyal amaçlara göre şekillenir.
"Ekonomik olmayan amaçlar aslında işletmenin ekonomik amaçlarına
kısıtlayıcı etkilerde bulunur."[20]
İşletmenin içinden oluşan ekonomik olmayan işletme
amaçları işletme sahipleri ve çalışanların değer yargıları sonucu ortaya çıkar
ve şekillenir. Örneğin ortakların ve sahiplerin kar beklentileri, çalışanların
uygun çalışma koşulları ve ücretleri, ayrıca çalışanların oluşturduğu
sendikalar sosyal amaçlarda etkili olur. İşletmenin dış çevresinde ise devlet,
yerel yönetimler, tüketiciler ve sivil toplum örgütleri sosyal amaçların
oluşumunda ve şekillenmesinde etkili olur. Örneğin devletin haksız rekabeti
önlemesi, devletin ve tüketici derneklerinin tüketiciyi koruması, işletmen,n
ekonomik amaçlarına yön verecek sosyal amaçların oluşmasında etkili olur.
Ekonomik amaçlar işletme gelişip büyüdükçe zaman
içerisinde önemini azaltarak sosyal amaçlara ağırlık verir. İşletmede Amaçlar
Piramidi Şekil 16 da görüldüğü gibidir.
Şekil 16 Amaçlar Piramidi
2.3.4.5. Amaçlara Göre Yönetimin Tanımı ve Özellikleri
Modern yönetim uygulamalarından birisi de amaçlara göre
yönetimdir. Amaçlara göre yönetim kavram olarak ilk defa 1954 yılında
P.F.Drucer tarafından yayınlanan kendi kitabında tanıtılmıştır. Daha sonraları
D.Mc.Gregor ve R.Likert amaçlara göre yönetim konusunda çalışmalar
yapmışlardır. Amaçlara göre yönetimin tanıtılıp, uygulanmasının
yaygınlaştırılmasında George Odiorne ve John Humble’ın katkıları büyük
olmuştur.
İşletmenin daha önceden belirlenmiş olan amaç/amaçları
vardır. Amacı olmayan kuruluş düşünülemez. Her yönetim belirlenen bu amaçların
uygulanmasına çalışır. Ancak amaçlara göre yönetim, bütün yönetim sürecini
amaçlar etrafında yoğunlaştırmaktadır
Verimli ve karlı olabilmek, gelişerek büyümek ve kuruluşun
idamesi, her işletmenin temel amacıdır. “Amaçlara göre yönetim kuruluşun kar
etme ve büyüme hedefleri ile, yöneticinin katkıda bulunma ve kendini geliştirme
amaçlarını entegre eden bir sistemdir”[21]
Amaçlara göre yönetim, dikkatleri sonuçlar üzerinde toplar. “Bu tür yönetimde
ilgi eyleme dönük olmaktan çok amaca yöneliktir.”[22]
2.3.4.5.1. Tanım
Amaçlara göre yönetim değişik işletmeciler tarafından
tanımlanmıştır. Uygulamada bilim adamları ve yöneticiler tarafından pek çok
tanım yapılmıştır.
Amaçlara göre yönetim; “Bir planlama ve belirlenmiş
sonuçları elde etme stratejisidir.”[23]
Diğer bir tanım ise; “Bir organizasyonda üst ve astların
amaçlarını birlikte tespit ettikleri, sorumluluk alanlarını ve elde etmek
istedikleri sonuçları birlikte kararlaştırdıkları ve belirli dönemlerde amaç ve
sonuçları birlikte karşılaştırdıkları bir süreçtir.”[24]
Tanımlar incelendiğinde amaçlara göre yönetim; yöneten ve
çalışanların birlikte belirledikleri amacın gerçekleştirilmesi için yapılan
çalışmaları kapsar. Ayrıca amaçlar göre yönetim bir süreçtir. Diğer bir ifade,
birbirini izleyen ardışık faaliyetlerden oluşur.
2.3.4.5.2. Özellikleri
Amaçlara göre yönetim süreci bazı özelliklere sahiptir. Bu
özellikler aşağıdaki gibi açıklanabilir.
Bu özelliklerin bilinmesi uygulamanın başarılı olmasını
sağlar.
1.
“Amaçlara göre yönetim herşeyden önce bir felsefeyi
temsil etmektedir.”[25]
Bu özelliği nedeniyle yönetimde proaktif olmayı gerektirir. Diğer bir ifade ile
yönetimde olayların arkasından gitmeyi değil geleceği belirleyerek gelecek
dikkate alınmalıdır.
2.
Amaçlara göre yönetim katılmayı gerektirir. Başarısı
katılım ile doğru orantılıdır. Amaçlar, üst, orta ve alt kademe yöneticilerin
katılımıyla belirlenmelidir.
3.
Amaçlara göre yönetim bir planlama ve kontrol
aracıdır.”[26]
Amaçların gerçekleştirilmesi planlamayı gerektirir. Her plan amacın
gerçekleştirilmesi için yapılır. Kontrol ise; planın ne derece
gerçekleştirildiğinin tespiti için yapılan çalışmaları kapsar.
4.
Amaçlara göre yönetim bir motivasyon aracıdır. Amaç
birlikte tespit edildiği için çalışanlar amacın gerçekleştirilmesinde önemli
rol oynar. Bu özellik nedeniyle amaçlara göre yönetim bir motivasyon aracıdır.
5.
Amaçlara göre yönetim bir performans değerlendirme
aracıdır. Amaca katılanların katkıları değerlendirilme imkanını verir.
6.
Amaçlara göre yönetim, hangi personelin
ödüllendirileceğinin belirlenmesinde yönetime yardımcı olur.
7.
Amaçlara göre yönetim personel geliştirmeye katkıda
bulunur.
8.
Amaçlara göre yönetim çalışanların eğitim
ihtiyaçlarının belirlenmesine katkı sağlar.
9.
Amaçlara göre yönetim çalışanların en iyi şekilde
iletişimde bulunmalarına olanak sağlar.
2.3.4.6. Amaçlara Göre Yönetim Süreci
Amaçlara göre yönetim dört aşamalı bir süreçtir. Amaçlara
göre yönetim sürecini şekil 17 deki gibi gösterebiliriz.
Şekil 17 Amaçlara Göre Yönetim Süreci
2.3.4.6.1. Amaçların Belirlenmesi
Bütün organizasyonların yazılı olsun ya da olmasın belirli
veya belirsiz amaçları vardır. Amaçlara göre yönetim, özellikle amaçların
tespit edilmesi aşamasına aşırı önem vererek örgütlerin doğru ve isabetli ve
açık olarak amaçlarının belirlenmesine katkıda bulunur.
Organizasyonların amaçlarının belirlenmesi, tespit
edilmesi derinlemesine bir araştırmayı gerektirir. Amaçların tesirli olması ve
gerçekleştirilebilmesi için bazı noktaların dikkate alınması zorunludur.
-
Amaçlar yöneten ve yönetilenlerin birlikte
katkılarıyla tespit edilmelidir.
-
Amaçlar organizasyonun kuruluş amaçlarına uygun,
yönetim çalışmalarına yol gösterecek nitelikte dinamik ve teşvik edici
olmalıdır.
-
Amaçlar herkes tarafından anlaşılabilir ve kabul
edilebilir olmalıdır.
-
Amaçlara etki eden içsel ve dışsal şartlar
dikkate alınmalı, kısa ve uzun vadeli amaçlar diye tasnif edilmelidir.
-
Amaçların kapsamı organizasyonun kendi
özelliklerine uygun olmalı ve gereksiz hedeflerden kaçınılmalıdır.
Bu niteliklerin yanında organizasyonun ana amaçları olan
uzun vadeli ve temel amaçlar tespit edilir. Her bölümün amaçları ana amaçlara
uygun olmalıdır. Yönetici amaçları her yönetim kademesinin amaçlarını kapsar.
Ana amaçlar, bölüm amaçları, yöneticilerin amaçları amaçların tespitinde önemli
rol oynar. Kaynak amaç uyumu bu sayede analiz imkanına kavuşur.
2.3.4.6.2. Faaliyet Planlaması
Amaçlara göre yönetim sürecinin ikinci aşaması faaliyet
planlamasıdır. Bu aşamada belirlenen amacın gerçekleştirilebilmesi için
yapılması gereken faaliyetlerin neler olduğunun belirlenmesi çalışması yapılır.
“Bu aşamada amaçlara ulaşmak için hangi faaliyetlerin NASIL–NEREDE–NE ZAMAN ve
KİM tarafından yapılacağı kararlaştırılır.”[27]
Bu aşamada yapılacak faaliyetlerin yanında sorumluluk
sınırları da belirlenir.
“Bu amaçla yöneticilerin ve astların üzerinde her zaman
sayısal bazda konuşabilecekleri bir döküman hazırlanmalıdır.”[28]
2.3.4.6.3. Performans İncelemesi
İkinci aşamadaki faaliyet planlamasına göre ortaya konan
performans incelenmesi amaçlara göre yönetim sürecinin en önemli safhasıdır.
“Bu safha,
yöneticilerin faaliyet planlarını uygulaması ve uygulama sırasında ortaya
çıkacak sapmaları önleyecek tedbirleri almaları ile ilgilidir.”[29]
-
Yöneticiye elde edilen sonuçları sistematik,
tarafsız ve objektif olarak değerlendirme olanağını sağlar.
-
Bu safhada amaçların gerçekleştirilmesinde
önemli rol oynayacak konuları önceden ortaya koyma ve bunları problem olmadan ortadan
kaldırma imkanı yaratılır.
-
Bu safhada yöneticilerin başarılı olmalarını
ortaya koyan faktörler tespit edilir. Yöneticiler kendilerini değerlendirme
olanağı kazanırlar.
-
Bu safhada yöneticiler ve astlar arasında
başarılı olanların taltif edilmeleri veya eksik kaldıkları yönlerinin neler
olduğunu kendilerine açıklama olanağı doğar.
Performans incelenmesi devamlı olarak günlük, haftalık,
aylık toplantılarda gündeme gelmelidir. “Performans inceleme her yöneticinin
belirli bir süre boyunca yürüttüğü bütün çalışmaların tam bir envanterinin
yapılması, kritik bir gözle incelenmesi ve sonuçta olumlu gelişmeler sağlanması
şeklinde uygulanmalıdır.”[30]
Bu aşamada her üst astlarına en olumsuz yönlerini bile
anlatmalı ve yapıcı eleştiriler yardımıyla gelişimlerine yardımcı olmalıdır.
2.3.4.6.4. Periyodik Değerlemeler
Üçüncü olarak bu aşamada amacın ne ölçüde
gerçekleştirildiği araştırılır. Bu aşama yöneticinin yapmış olduğu performans
incelemesi sonucu elde ettiği bilgileri astları ile karşılıklı tartışma ve
gözden geçirmelerini kapsar. “ Periyodik değerlemeleri iki açıdan ele almak
mümkündür.”[31]
Amaçlara doğru
gidişin değerlendirilmesi : Bu değerlendirme bilgi alışverişini kapsar.
Performansın tüm
olarak değerlemesi : Ortaya konulan performansın ast ve üst ile birlikte
değerlendirilmesini kapsar. Bu sayede planda yapılacak olası değişiklikler
tespit edilir. Yeni kararlar alınmasına yardımcı olur. Taltif ve
ödüllendirmeler bu değerlendirme sonucuna göre belirlenir.
2.3.4.7. Amaçlara Göre Yönetimin Yararları
Amaçlara göre yönetimin modern yönetim yaklaşımları
içerisinde önemli bir yeri olmasının nedenlerinden birisi de gerek
organizasyona gerekse yöneticilere sağladığı yararlardır. “Gerçekten amaçlara
göre yönetim gerek kuruluş açısından gerekse yönetici yönünden önemli yararlar
sağlamaktadır.”[32]
-
Örgütün kısa ve uzun vadeli amaçları açıkça
belirlenir, yöneticilerin ve çalışanların kişisel amaçlarıyla birleştirilmesi
sonucu dinamizm sağlanır.
-
Planlama ve kontrol fonksiyonlarının daha etkili
yerine getirilmesine olanak sağlar.
-
Bütün yönetim kademeleri içerisinde sistematik
sayısal ve gerçekçi bir iş ilişkisi meydana gelir.
-
Ekonomik amaçların en önemlilerinden olan
karlılık ve büyüme gibi hayati iki amacın bir disiplin içerisinde
gerçekleştirilmesinde rol oynar.
-
Zaman kayıplarının minimuma indirimini sağlar.
-
Örgütle ilgili sorunların büyümeden tespitine
katkı sağlar.
-
Amaçlara göre yönetim, yöneticilerin mesleki
açıdan tatmin olmalarına katkıda bulunarak, her aşamadaki yöneticilerin gönüllü
olarak firma amaçlarına katkılarını sağlar.
-
Reorganizasyon ihtiyaçlarının tespitinde
yöneticilere yardımcı olur.
2.3.4.8. Amaçlara Göre Yönetim
Sınırları
Yukarıda açıklanan yararların elde edilebilmesi için;
-
Herşeyden önce amaçlara göre yönetim üst yönetim
tarafından desteklenmeli,
-
Amaçlar açık ve anlaşılır olmalı,
-
Örgütte yetki devri uygulamaları olmalı,
[1] Zeyyat Hatipoğlu, a.g.e., s.70.
[2] Erol Eren, İşletmelerde Stratejik Planlama ve Yönetim, Cilt 1, İ.Ü.İşletme
Fakültesi Yayınları No 183, İstanbul 1987, s.67.
[3] Eren, a.g.e, s.68.
[4] Dinçer, a.g.e, s.136.
[5] a.g.e., s.137.
[6] a.g.e, s.138.
[7] Parasız, a.g.e, s.16.
[8] Dinçer, a.g.e, s.140.
[9] Onal, a.g.e, s.16.
[10] Thomas Adams, The Business of Business, Second Edition, Canfield Press, San
Francisco 1976, s.5.
[11] Eren, a.g.e, s.82-102.
[12] a.g.e, s.103.
[13] Erdoğan Alkin, İktisat, İ.Ü. İkt. Fak. Yayını, Yayın No 383, Elektronik ofset,
İstanbul 1977, s. 103.
[14] Rüştü Erimez, Değerleme ve Mali tablolar, Üçer Matbaacılık, İstanbul 1975, s. 302
– 303.
[15] Mucuk, a.g.e, s. 28.
[16] Eren, a.g.e, s. 87.
[17] Ansoff, a.g.e, s. 50.
[18] Eren, a.g.e, s. 98.
[19] a.g.e, s. 99.
[20] a.g.e, s. 104.
[21] Tiftik, a.g.e., s. 61.
[22] Can, a.g.e., s. 71.
[23] Osman Yozgat, İşletme
Yönetimi, İstanbul 1989, s. 55.
[24] J.Clifton Williams, Human Behavior in Organizations, the
Second Edition, South – Western Pub. Co., Cincinati, Ohio, 1982, s. 45.
[25] Koçel, a.g.e, s. 89.
[26] a.g.e, s. 90.
[27] a.g.e, s. 94.
[28] Tiftik, a.g.e, s. 68.
[29] Koçel, a.g.e, s. 95.
[30] Tiftik, a.g.e, s. 70.
[31] Koçel, a.g.e, s. 96.
[32] Tiftik, a.g.e, s. 75.
[33] Can, a.g.e, s. 75.
[34] Koçel, a.g.e, s. 99.
1 yorum:
EMEĞİNİZE SAĞLIK HOCAM
Yorum Gönder