2.4.2. Benchmarking (Kıyaslama)
Toplam kalite yönetimi çeşitli faaliyetlerin yerine
getirilmesi ile başarılı olur. Bu faaliyetlerin en önemlileri; tam zamanında
üretim, hedeflerle yönetim kıyaslama, stratejik yönetim, kalite sistemi, kalite
teknikleri, hedeflerle yönetim ile günlük yönetimdir. İşletmeler, bu
faaliyetleri sürekli kendilerini geliştirerek yerine getirmeleri durumunda
rakiplerine göre rekabet üstünlüğü elde ederler. Rekabet üstünlüğünü elinde
bulunduran işletmeler, çevreden gelecek risklere ve belirsizliklere karşı
kendilerini güçlü hissetmelerinin yanında çevreye daha çabuk uyum gösterirler.
Bu durum işletmecilikte gelişerek güçlenme olarak ifade edilir. Toplam Kalite
Yönetim anlayışı ile işletmeler, dünya çapında başarılı olabilmeleri için
başarılı işletmeleri ile kendilerini karşılaştırarak en iyi olmayı
hedeflemektedirler.
Son yıllarda işletmecilikte sıkça kullanılan yeni kavram
ve tekniklerden birisi de; kıyaslama veya işletmeler arası karşılaştırmalar
olarak adlandırılan Benchmarking’tir. Benchmarking, yasal ve etik kurallardan
ayrılmadan başarılı işletmelerin bazı faaliyetlerini nasıl olup da sizin
faaliyetlerinizden daha iyi yaptığını araştırma, ortaya koyma ve bunu
geliştirerek işletmeniz için uygulama olarak tanımlanabilir.
Toplam Kalite Yönetimi anlayışına gelene kadar, işletmeler
kendi faaliyetlerini zaman zaman dengelendirmek için belirli ölçütler
kullanarak başka işletmeler ile, faaliyet gösterdiği sektörler için belirlenen
standartlara göre, bunlar mümkün değil ise, geçmişte göstermiş oldukları
performansı esas alarak kendilerini değerlendirme yoluna giderlerdi. “Bu
değerlemede kalitatif ve kantitatif ölçütler kullanırlardı. Bunlar, karlılık,
verimlilik, etkinlik, kalite, yenilik yaratma, çalışma hayatının kalitesi,
yeterlilik derecesidir.” [1]
Toplam Kalite Yönetimi anlayışı ile uygulamaya konulan
kıyaslama karşılaştırma kavramı da işletmelerin performansını değerleme amacı
gütmekte olup, “konuya çeşitli boyutları olan değişik bir çerçeveden
bakmaktadır.” [2]
Bu boyutları üç ana başlık altında toplamak mümkündür.
1. Kıyaslamanın yapılacağı işletmenin endüstri dalındaki
en başarılı işletme olmasıdır. “İşletmenin üstün performansı elde etme yolunda
en iyi ve en doğru yöntemleri arayışı ve uygulamasıdır.” [3] Bu açıdan bakıldığında;
bir işletme tüm faaliyetlerini veya belli bir faaliyet grubunu benchmarking
konusu yapabilir.
2. İkinci boyut ise; sadece aynı sektördeki işletmeler ile
değil, farklı sektördeki işletmeler arasında benchmarking yapılmasıdır.
Örneğin, 1950’li yıllarda Toyoto otomobil fabrikalarının kurucusu oğlu Eiji
Toyoto’yu A.B.D.’ne otomobil devi olan General Motors ve Ford gibi kuruluşları
incelemek üzere gönderdiğinde Eiji sadece otomobil fabrikalarını incelemekle
kalmayıp Amerikan süpermarketlerini de inceleyerek, süpermarketlerde boşalan
reyonlardaki rafların geceleri hızla ihtiyaç doğrultusunda doldurulmasını
kopyalayarak dönüşünde Toyoto fabrikalarında Just in time stok sistemini
uygulamaya koydu.
3. Üçüncü boyut ise; Kıyaslamanın sistemli ve sürekli
olarak yapılmasıdır. “Sahibi olduğumuz kendi işletmemizin süreçlerini
iyileştirmek için uluslar arası üstünlüğü bilinen işletmelerin durumlarını
değerlendirerek kendi işletmelerimizi geliştiren sürekli ve sistematik bir
süreçtir.” [4]
tanıma göre kıyaslamanın sistematik yapılması ve sürekli olması gerekir.
Sürekli sistematik yapılan kıyaslamanın hedefi sürekli
değişen insan ihtiyaçlarını en iyi şekilde tatmin etmektir. “Kıyaslama
işleminin müşteri tatmini ve kalite arttırımı için sürekli bir şekilde yapılması
gerekir.” [5]
2.4.2.1. Tanımı, Amaçları, Yararları Ve Çeşitleri
2.4.2.1.1. Tanımı:
Toplam Kalite Yönetiminin bir işletmede uygulanabilmesi
için toplam kalite yönetimi prensiplerinin hayata geçirilmesi gerekir. Bu
prensiplerde organizasyon yapısında, yönetim anlayışında, yönetsel
faaliyetlerde ve çalışanlarda önemli değişimleri gerekli kılar. “İşletmeler,
stratejik ve operasyonel düzeylerde bir çok performans kriteri belirleyip zaman
içerisindeki gelişmelerini bunlara göre ölçerler değişikliklere anında ayak
uydurmaya çalışırlar.” [6] Dinamik bir sistem olan
kıyaslama sayesinde işletmelerin değişime uyumu sağlanır.
Benchmarking sözcüğü, Benchmark’tan gelmektedir. “Anlamı
ise, arazi üzerinde araştırma yapan topografların bir kaya yada bina üzerine
yaptıkları bir nirengi işareti.” [7] Arazi üzerinde ölçüm yapan
topograflar daha sonra bu işareti diğer ölçümlere baz noktası olarak
kullanırlar. Haritacılıkta fazla kullanılan bir kelimedir. Diğer bir görüş ise,
işletmecilikteki anlamına daha yakın gelen bir açıklamadır. “Benchmarking usta
ile çırak arasındaki iş ilişkisine dayanmaktadır. Çırak yaptığı işi bir sıra
(Bank-bench) üzerinde oturan ustanın yaptığı ile kıyaslamakta, ustanın neyi
nasıl yaptığını incelemekte ve kendi yaptığı işe uygulamaktadır.” [8] 1970’li yıllarda benchmark
kelimesi teknik anlamının yanında iş dünyasında yeni anlam kazanarak
kullanılmaya başlanıldı.
Benchmarking’in literatürde değişik yazarlar tarafından
değişik tanımları yapılmıştır. Bu değişik tanımların en önemli sebebi her
işletmenin hedefi doğrultusunda farklı bir tanım yapmasıdır. “Esasında
Benchmarking’in her işletmenin hedefi doğrultusunda değişik bir tanımı
yapılabilinmektedir.”[9]
Türkçe’de benchmarking kelimesine karşılık, örnek alma,
kıyaslama, karşılaştırma, mukayese etme gibi kelimeler kullanılmaktadır. Biz
yanlış anlamalara yer vermemek için uluslar arası işletmecilik litaratüründe
kullanıldığı gibi yani Benchmarking olarak kullanacağız.
Aşağıda literatürdeki değişik tanımlara yer verilmektedir:
Benchmarking; “İşletmelerin gelişmek maksadıyla ürün,
hizmet, süreç ve uygulamalarda rakip olarak kabul edilen işletme ile
kıyaslandığında araştırma ve deneyimi kapsayan ve sonuçların değil,
faaliyetlerin nasıl yapıldığının incelendiği tepe yönetim yöneticilerinin
katılım ve desteğinin sağlandığı sistemsel ve sürekli bir süreçtir.” [10] Diğer bir tanım ise, Benchmarking; “en çetin
rakiplerle veya endüstri lideri olarak belirlenmiş işletmelere kıyasla, ürün,
hizmet ve uygulamalarının sürekli olarak kıyaslamaları sürecidir.” [11]
Bu tanımları çoğaltmak mümkündür. Benchmarking ile ilgili
tanımlar incelendiğinde şu ortak noktalar görülecektir:
-
İşletmelerin gelişmek amacıyla benchmarking
yaptıkları
-
En iyi ile kıyaslama yapıldığı
-
Ürün, hizmet ve süreçler üzerinde odaklandığı
-
Araştırma, bilgi toplama ve uygulama amacıyla
yapıldığı,
-
Sistemli ve sürekli bir faaliyet olduğudur.
2.4.2.1.2. Benchmarking’in Amaçları:
Toplam Kalite Yönetimi anlayışı işletmelerce uygulandıkça
benchmarking’in önemi de artmaktadır. Toplam kalite Yönetimi anlayışının
temelini müşteri tatminini sağlamak ve bunu devam ettirmek oluşturur. Bu da
benchmarking’in uygulanması ile olasıdır. Benchmarking uygulamayan işletmeler
müşteri taleplerini geçmiş bilgileri ile karşılamaya çalışırlar. Benchmarking
tekniğini uygulayan işletmeler ise, pazara yakın olup müşteri ile ilgili
objektif değerlendirmeler yaparlar. Müşterilerini (iç ve dış) tatmin eden
işletmeler bu müşterilerinin sadakatını (bağlılığını) kazanacağından
geleceklerini garantilemiş olurlar.
Bu açıklamalardan sonra benchmarking’in amaçlarını
aşağıdaki gibi özetlemek mümkündür:
-
Belirlenmiş olan işletmelerin amaçlarının yönünü
tayin etmek,
-
Amaçlara dinamizm sağlamak,
-
Rekabet üstünlüğünü ve performansı arttırmak,
-
Maliyetleri düşürmek,
-
Kaynakların en iyi şekilde kullanımını sağlamak,
-
Müşteri ile iletişimi güçlü bir şekilde devam
ettirmek,
-
Çalışanlarda motivasyonu sağlamak,
-
Şirket kültürünü değiştirmek veya güçlendirmek,
-
Örgütsel dinamizmi sağlamak,
-
Yenilikçi ruha sahip olmak,
-
Müşteri memnuniyeti düzeyini sürekli arttırmak.
Benchmarking işletmelerce doğru uygulandığı takdirde
işletme rekabet üstünlüğünü elde eder. Faaliyetlerinde lider işletme konumuna
sahip olur.
2.4.2.1.3. Benchmarking Yararları:
Benchmarking yararlarını aşağıdaki başlıklar altında
sıralamak mümkündür.
1. Değerleri sürekli değişen günümüz ekonomisinde bir
işletmenin başarılı olması müşterilerine vermiş olduğu hizmetteki başarısı ile
eşdeğerdir. Bir işletme kaliteli mal üretip satabilir. Bunun yanında iyi bir
hizmet veremiyorsa, bu müşterilerinin tatminsizliğine yol açar. Benchmarking
tekniği ile iyi hizmet veren işletmeler örnek alınarak kıyaslama yapılabilir.
“Müşteriye hizmet aynı zamanda müşteri için kendi tarzını değiştirme sürecine
girmek, müşteriyi tatmin etmek için gerekenleri yapmaktır.[12]”
2. Benchmarking tekniği ile kalitenin iyileştirilmesi ve
maliyetlerin düşürülmesi de mümkündür.
Toplam Kalite Yönetimi anlayışına göre sürekli iyileştirme
işletmelerin uygulama durumunda oldukları bir süreçtir. Neye göre iyi, ve daha
iyi sorularına yanıt benchmarkig tekniği ile mümkündür. Diğer bir husus ise
sıfır hataya yönelme. Bu da daha iyi nasıl yapılır sorusuna cevap aramakla
mümkündür. Bu da benchmarking sayesinde gerçekleştirilir. Hatayı önleyen veya
azaltan işletmelerde hata maliyetleri minimum olur. Bu da genel olarak maliyetlerin
düşürülmesine yardımcı olur.
3. Benchmarking işyerinde, sanayide müşteriler lehine yeni
gelişmiş standartların oluşmasına yardımcı olur.
4. Benchmarking tekniğini uygulayan işletmeler,
monotonluktan kurtulur, esnek yapıya sahip olurlar.
5. Çalışanların bilgi, beceri ve motivasyonlarının
seviyelerini yükselmelerine yardımcı olur.
6. İşletmelerin daha başarılı ve verimli çalışmasına
yardımcı olur.
2.4.2.1.4. Benchmarking Türleri:
İşletmelerin bütün faaliyetlerinin her biri kıyaslama
konusu olabilir. Benchmarking’i bazı kıstaslar dikkate alarak sınıflamak
mümkündür;
Seçilen ortağa göre
Benchmarking [13]:
Benchmarking’i içsel, dışsal ve sektörel olarak
sınıflandırmak mümkündür:
1-İşletme İçi
Benchmarking: İşletmeler arası bir benchmarking yapılabileceği gibi, aynı
gruba bağlı işletmeler arasında da benchmarking yapılabilir. Örneğin; aynı
işletmede A bölümü dikkate alınarak B bölümünde benchmarking yapılabilir. Bu
tür benchmarking’in yararı işletme içinde yapıldığı için bilgiler içerde kalır,
sonuçlar hemen alınır.
2-İşletme Dışı
Benchmarking: İşletmelerin anlaşarak birbirlerinden bilgi almalarıile
yapılır. Genellikle birbirleri ile rekabet halinde olan işletmeler arasında
olur. Rakip işletmeler genellikle birbirlerine bilgi vermek istememeleri,
bilgilerin yetersizliği ve eksikliği bu tür benchmarking’in zor taraflarıdır.
3-Sektörler Arası
Benchmarking:Aynı sektörde benzer faaliyette bulunan işletmelerin
birbirlerine benzer organizasyonlarında da benchmarking yapabilirler. Kendi
sektörü dışındaki bir sektörden bilgi almak kolay olabilir.
Odaklanan Noktaya
Göre Benchmarking:
Bu ayırım, benchmarking’te odaklanan nokta dikkate
alınarak yapılan sınıflamadır. Bunlar; süreç yada proses odaklı, ürün odaklı,
strateji odaklı benchmarking’tir.
Süreç yada Proses
Odaklı Benchmarking:
Süreç; “Girdilerin birbirlerine bağlı bir seri
faaliyetlerle bir değer artışı elde etme işlemidir.” [14] Bu tür benchmarking,
süreç yada proses olarak isimlendirilen birbirinden ayrı iş süreçleri veya
işlemler üzerine odaklanmayı ifade eder. Örneğin, eleman seçme süreci,
muhasebedeki faturalama süreci gibi. İşletmede yapılan her bir faaliyet
süreçtir. Bu süreçlerden bazıları işin başarısı ile direkt ilgili kritik
süreçler olabilir. Yöneticiler, işin başarısında etkili olan bu süreci
iyileştirerek işin başarılı olmasına yardımcı olurlar.
Bu tür benchmarking’te benzer işleri en iyi ve en etkin
yapan şirketler benchmarking için seçilir ve onların çalışmalarından
yararlanılır. Benchmarking yapabilecek bazı süreçler aşağıdaki gibi olabilir;
-
Müşteri memnuniyeti
-
Servis ve bakım
-
Teslimat hızı
-
Fiyatlandırma ve satın alma metodları
-
Stok ve nakit yöntemi
Bu süreçlerden bir veya birkaçında düzeltme yapılması
şirket verimliliğini ve rekabet gücünü arttıracaktır.
Ürün Odaklı
Bechmarkig:
Toplam Kalite Yönetimi anlayışına göre ürün kavramı
değişmiştir. “Yalnız fiziksel özellikleriyle üretim sonucu ortaya çıkan bir
nesne değil, aynı zamanda bu nesnenin tüketicilerde sağlayacağı tatmin ve
birlikte sunulan hizmetlerin tümüdür.” [15] Bu kavrama göre müşterilerin
tatminini sağlayacak nesneler ve bunlara bağlı hizmetler kümesi ürünün
kendisidir. Müşteri tatmini ve memnuniyetini sağlayan ürünleri üreten
işletmeler rekabet üstünlüğünü ellerinde tutarlar. Zaman zaman kendi ürünlerini
diğer ürünlerle karşılaştırırlar. O ürünün rekabet üstünlüğünü elinde
bulundurmasının nedenlerini araştırırlar. Ürün odaklı benchmarking;
“İşletmelerin kendi ürün veya hizmetlerinin rekabet içindeki durumu olarak
tanımlanır.” [16]
Örneğin: Fiyat, ürünün teknik özellikleri, yan hizmetler, güvenlik ve diğer
performans bunlar arasında sayılabilir. Doğrudan ürünlerin veya hizmetlerin
karşılaştırılması ürün odaklı benchmarking’in temelini oluşturur.
Stratejik Odaklı Ve
Stratejik Benchmarking:
Genel olarak başarılı işletmelerin uyguladığı stratejilerin
incelenmesi ve kıyaslamaya tutulmasını ifade eder. “Stratejik benchmarking
işletmelerin nasıl rekabet ettiğini inceler.” [17]Bu tür benchmarking’in
alanı çok geniştir. Çok farklı sektörlerde, hatta pazarlarda başarılı olan
işletmeleri analiz ederek onların bu başarılarından örnekler alarak uygulamaya
koyarlar.
2.4.2.2. Benchmarking’in Süreci:
Tanımda da açıklandığı gibi benchmarking sistemsel bir
süreçtir. Sistemsel olması nedeniyle belirli aşamaları ve her bir aşamada
belirli faaliyetlerin yerine getirilmesi söz konusudur. Benchmarking uygulama
süreci ile ilgili değişik görüşler vardır. Bir görüşe göre; “Benchmarking
sürecinin aşamalarını planlama aşaması, inceleme aşaması, uyumlaştırma aşaması,
eyleme geçme aşaması ve olgunluk aşaması olarak ele almaktadır.” [18] Diğer bir görüşe göre;
“Benchmarking sürecinin aşamalar şunlardır:”[19]
-
Benchmarking konularının tespiti,
-
Benchmarking ortağı olacak işletmenin tespiti,
-
Bilgi toplama yöntemlerinin tespiti ve
toplanması,
-
Benchmarking yapmak ve farkları bulmak,
-
Performans hedefini belirlemek ve eylem planı
hazırlamak,
-
Uygulamaya koymak, sonuç almak ve yeniden
Benchmarking yapmak.
Amerikan Prodüktivite ve Kalite Merkezinin (APQC)
uygulanabilecek en kolay yöntem olarak nitelendirdiği “Benchmarking süreci dört
aşamadan oluşmaktadır.”
-
Planlama ve tasarım,
-
Bilgi toplama,
-
Analiz,
-
Uygulama ve geliştirme.
Bütün benchmarking ile ilgili süreçler incelendiğinde
birbirine benzer ortak yönlerin çoğunlukta olduğu görülecektir. Bu ortak
yönlerden hareketle bütün işletmelerin uygulayabileceği basit, anlaşılır bir
benchmarking süreci aşağıda belirtilmiştir:
Birinci Aşama:
Hangi süreçlerin benchmark edileceğine karar vermek ve bu
alanda üstün performans gösterenleri seçmek:
Bu aşamada hangi süreçler üzerinde benchmarking yapılacağı
kararını verecek kıyaslama grubu oluşturulur. Bu grup işletmenin bütün
süreçlerini inceler. İşletmeyi başarıya götürecek kritik süreçler öncelikle
seçilir. “Benchmarking yapma konusunda en iyi işlemleri, süreçleri ve ürünleri
seçmek için yedi anahtar vardır.” [20]
-
Sabit ve değişken girdilerin en yüksek yüzdesine
sahip olanları,
-
Kaliteyi, maliyetleri veya devir zamanlarını
etkileyen her şeyi,
-
Organizasyon açısından en stratejik öneme sahip
olan işlemleri veya işlevleri,
-
Geliştirilmesi gereken her şeyi,
-
Şirketin veya bölümün başarısını destekleyen her
şeyi,
-
Organizasyonu rekabetten alıkoyan bütün
etkenleri.
Genellikle grup iyileştireceği süreçteki performansı
rakamlarla ortaya koymalıdır. Örneğin; karlılık, üretim süresi gibi. Grubun
ölçemediği bir işin düzelmesi oldukça zordur. Bu nedenle işletmenin performans
kriterlerini rakamlarla ortaya koymak önemlidir.
Bu işlemler tamamlandıktan sonra işletmenin gelişmesi için
üzerinde çalışması gerekli konular ortaya konmuş olur.
İkinci Aşama:
Bilgilerin toplanması ve gerekli analizlerin yapılması:
Bu aşamada, benchmarking yapılacak süreçlerle ilgili üstün
performans gösteren işletmeler belirlenir. Bu, rakip bir firma olabileceği
gibi, değişik sektörden bir firma da olabilir. Hatta aynı işletme grubu içinde
departmanlar veya birimler arasında benchmarking yapılabilir. Önemli olan en
iyiyi bulmaktır. En iyi kavramı arayana göre değişir. En iyi bulunduktan sonra
onunla ilgili bilgiler toplanır ve bunlar analiz edilir. Analizler sonucu
odaklanan konudaki en iyiler belirlenmiş olur.
Üçüncü Aşama :
Kıyaslama Yapmak ve Farkları Bulmak:
Birinci aşamada kendi süreçlerimizle ilgili bilgiler ile,
ikinci aşamada Benchmarking ortağı olarak belirlenen işletme ile işletmemizin
kıyaslaması yapılarak nelerin nasıl yapıldığı karşılaştırılır ve farklar
bulunur. Diğer bir ifade ile boşluk tespiti yapılır. “Bu farkların tespitinde
gerekirse beyin fırtınası tekniği kullanılır ve sonuçlar çizelgeler halinde
gösterilir.” [21]
Dördüncü Aşama :
Performans Hedefini Belirlemek ve Eylem Planını Uygulamak:
Bir önceki aşamada belirlenen boşlukları kapatmak için yapılması
gerekenler hedef olarak belirlenir. Bu hedeflere nasıl ulaşılacağını belirleyen
planlar hazırlanır. Bu planlara çalışanların katılımını sağlamak için, birlikte
hareket edilir.
Beşinci Aşama :
Uygulama Sonuçlarını Almak ve Yeniden Benchmarking Yapmak:
Dördüncü aşamadaki eylem planları uygulanarak sonuçlar
alınır. Bu sonuçlar belirlenen performans ile karşılaştırılır. Benchmarking’in
sürekli olduğu unutulmamalıdır. Bu nedenle elde edilen sonuçlar yeniden
benchmarking’e tabi tutulur. Bu faaliyetler benchmarking yapılan konuda en iyi
olana kadar devam eder. “Bunun nedeni; Benchmarking’in sürekli gelişmeyi
amaçlaması ve bu nedenle son bulmayan bir süreç olmasıdır.” [22] Benchmarking sürekli bir
gelişim devrimidir.
Toplam kalite Yönetimi Yaklaşımı ile kalitenin sağlanması
ve geliştirilmesi amacıyla kullanılabilecek tekniklerden en önemlisi
Benchmarking’tir. Benchmarking bir işletmenin içerisindeki bölümler arası,
işletmenin kendi rakipleri, diğer sektörler ve dış pazarlardaki uygulamaları
karşılaştırıp kendi zayıf yönlerini tespit edip bunları geliştirme
çalışmalarıdır. Bütün işletmelerin benchmark yapacak konusu vardır. Yeter ki,
işletme yöneticileri değişime açık olsunlar. Benchmarking’in temel hedefi,
işletme bünyesindeki süreçlerde gerekli değişiklikleri yaparak ve önlemleri
alarak işletmenin rekabet gücünü arttırmaktır.
Rekabet gücü yüksek olan işletmeler, iç müşterilerine, dış
müşterilerine ve topluma karşı yükümlülükleri olan işletmelerdir. Bu
yükümlülüklerini en iyi bir şekilde yerine getirmelidirler. Bu işletmelerin,
kendilerine en iyileri hedef alıp performanslarını sürekli geliştirmeleri
gerekmektedir. Performansın sürekli geliştirilmesi ise, Toplam Kalite
Yönetiminin en önemli tekniklerinden biri olan benchmarking tekniğidir.
Benchmarking’in temeli bilgi ve araştırmadır. Çağımız da
bilgi çağı olduğuna göre, işletmeler de yönetim bilgi sistemlerini kurarak veya
geliştirerek kullanılabilir bilgileri gelişimleri için kullanarak çağı
yakalamaları mümkün hale gelir.
[1]
D. Scott Sink, Productivity
Management, John Wiley and Sons, New York 1985, s. 41.
[2] Koçel, a.g.e., s. 295.
[3]
Robert C. Camp, “A. Bible
for Benchmarking by xerox” Financal Executive, 1994, Vol: 49.
[4]
Michael J. Spendolini, The
Benchmarking Book, Amacom Books, New York 1992, s. 18.
[5] Koçel, a.g.e., s. 296.
[6] Akat, a.g.e., s. 62.
[7] Capital, Benchmarking, İstanbul
1997, s. 7.
[8] Koçel, a.g.e, s. 296.
[9]
Patterson Maureen, “The
Quest for Quality: Best practices Made Perfect”, Buildings, 1996, Vol: 160,
155.6, June
[10]
Hank Korgers, “Benchmarking
Your Plant Against TQM, Best Practices Plants”, Quality Progress, a.31, No:4,
Nisan
[11] Victor Sidi, Benchmarking, Kogem
Yayınları, 1995 s. 4.
[12]
Richard F.Gerson, Müşteri Tatmininde
Süreklilik, çev: Tülay Savaşer, Etkin Yönetim Dizgisi, Rota Yayınları, İstanbul
1997, s.9.
[13]
Gray Vasilash: “Benchmarking:
A. Few Things You Should Think About”, Production, Vol: 106, İSS:6, June 1994,
s.54.
[14]
Joseph R. Jablonski,
Implementing TQM, Tecnıcal Management Consortium Inc, New Mexsiko 1994, s.52.
[15] Cemal Yükselen, Pazarlama, Detay
yayıncılık, Ankara 1998, s.10.
[16] Capital Benchmarking, İstanbul, Ekim
1997, s. 8.
[17]
Metin Çolak, “Kıyaslama
(Benchmarking)” TÜSİAD-KALDER, 5. Ulusal Kalite Kongresi Kitabı, İstanbul 1996,
s. 114.
[18] M.M Brain, “Benchmarking for
cantinuous Performans İmprovement: Tactıcs for Success” Total Quality
Enviromental Management, Vol. 3, ISS, 3, Spring 1994, s.285.
[19]
Samuel Greengard; “Discover
Best Practices Though Benchmarking”, Personnel Journal, November 1995, s.65.
[20]
Stanley Brown; “Kıyaslama ve Kalite” Milliyet 31 Ekim 1999 Pazar, s.150, s.13
[21]
Hüseyin Özgen, Ferit Ölçer;
“Toplam Kalite Yönetiminde Benchmarking Uygulaması”, Standart, Türk
Standartları Enstitüsü Yayını, Ankara 1998, s. 440, s.71.
[22]
Mümin Ertürk, Yönetim ve Organizasyon, Beta
Yayınları, 2.Basım, İstanbul 1998, s.255.
1 yorum:
OLDUKÇA BAŞARILI BİR MAKALE. TEŞEKKÜR EDERİM.
Yorum Gönder